Zadania realizowane przez gminę

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym (art. 17 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej):

  • opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązy wania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomo cy społecznej , profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest i ntegracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;

  • sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej;

  • udzielanie schronienia, zapewnieni e posiłku oraz n iezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarz enia losowego;

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na po krycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom n iemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodow ym Funduszu Zdrowia;

  • przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;

  • opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z

  • zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpo średniej, osobiste j opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny or az wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;

  • praca socjalna;

  • organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo - wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;

  • tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;

  • dożywianie dzieci;

  • sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;

  • kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie o dpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;

  • sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej w łaściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;

  • utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;

 

Zadania własne gmin (art. 17 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej):

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;

  • przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamo dzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;

  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy spo łecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;

  • podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecz nej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

 

Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminę (art. 18 ustawy o pomocy społecznej):

  • opłacanie składek na ubezpieczenie zdr owotne;

  • organizowanie i świadczenie specjalistycznyc h usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokryci e wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;

  • prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowy ch domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

  • realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych o raz rozwój specjalistycznego wsparcia.