Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubaniu

Dodatki mieszkaniowe

Warunki przyznawania dodatków mieszkaniowych:

 

TYTUŁ PRAWNY

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

Dodatek mieszkaniowy przysługuje na podstawie tylko jednego z tytułów wymienionych wyżej.

 

POWIERZCHNIA UŻYTKOWA LOKALU

Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, w którym znajduje się tylko jeden lokal mieszkalny (dom jednorodzinny), w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:

  1. 35 m2 dla 1 osoby

  2. 40 m2 dla 2 osób

  3. 45 m2 dla 3 osób

  4. 55 m2 dla 4 osób

  5. 65 m2 dla 5 osób

  6. 70 m2 dla 6 osób a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2 , jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:

  1. 30% albo

  2. 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.

 

DOCHODY

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, o którym mowa w art. 2 ust. 1, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:

1) jednoosobowym - 40%,
2) wieloosobowym - 30%

- przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, z uwzględnieniem art. 6 ust. 8 i art. 7 ust. 6.

Gospodarstwo rolne

Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 hektara przeliczeniowego, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 291, 353, 794 i 1621).

Do dochodu nie wlicza się:

 

POZOSTAŁE INFORMCJE

Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę między wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego, a kwotą stanowiącą wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek mieszkaniowy, z zastrzeżeniem jak niżej, w wysokości:

  1. 15% dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie jednoosobowym,

  2. 12% dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie 2-4-osobowym,

  3. 10% dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie 5-osobowym i większym.

 

Jeżeli średni miesięczny dochód jest równy lub wyższy od 150% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 100% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, wówczas dla celów obliczania dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:

  1. 20% dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie jednoosobowym,

  2. 15% dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie 2-4-osobowym,

  3. 12% dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie 5-osobowym i większym.

 

Wydatkami poniesionymi przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy są świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego, takie jak:

  1. czynsz,

  2. opłaty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na lokale mieszkalne w spółdzielni mieszkaniowej,

  3. zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną,

  4. odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego,

  5. inne niż wymienione w pkt. 1- 4 opłaty za używanie lokalu mieszkalnego,

  6. opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych,

  7. wydatek stanowiący podstawę obliczania ryczałtu na zakup opału.

 

Nie stanowią wydatków, wydatki poniesione z tytułu:

  1. ubezpieczeń, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

  2. opłat za gaz przewodowy, energię elektryczną dostarczane do lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) na cele bytowe.

 

Do podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki, o których mowa wyżej, w wysokości 100% naliczonych i ponoszonych wydatków.

Jeżeli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, instalację ciepłej wody bądź instalację gazu przewodowego wówczas przyznaje się ryczałt na zakup opału stanowiący część dodatku mieszkaniowego obliczony w następujący sposób:

  1. za brak co - równowartość 5 kWh energii elektrycznej na 1 m2 normatywnej powierzchni użytkowej,

  2. za brak ccw - równowartość 20 kWh energii elektrycznej na każdego członka gospodarstwa domowego,

  3. za brak instalacji gazu przewodowego - równowartość 10 kWh energii elektrycznej w gospodarstwie jednoosobowym oraz równowartość 2 kWh na każdą dodatkową osobę.

 

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

 

Odmowa przyznania dodatku mieszkaniowego:

  1. Nie spełnianie przesłanek ustawowych, np. nadmetraż, brak tytułu prawnego do lokalu (przy jednoczesnym braku uprawnień do lokalu zamiennego bądź socjalnego),

  2. Kwota dodatku byłaby niższa niż 2 % najniższej emerytury w dniu wydania decyzji (tj. 15,98 zł),

  3. W wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustalono, że występuje rażąca dysproporcja między niskimi dochodami wykazanymi w deklaracji, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe lub faktyczna liczba osób wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza, niż wykazana w deklaracji. Wywiadu środowiskowego dokonuje upoważniony pracownik gminy, mogący żądać od wnioskodawcy i członków jego gospodarstwa domowego oświadczeń o stanie majątkowym, zawierających w szczególności dane o posiadanych ruchomościach i nieruchomościach oraz zasobach pieniężnych. Odmowa złożenia oświadczenia stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.

Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji.

W wypadku stwierdzenia, że osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie określonym w zdaniu drugim wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.

Dodatek mieszkaniowy wypłaca się, w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry, zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny.Osobie będącej właścicielem domu jednorodzinnego dodatek mieszkaniowy wypłaca się w całości do rąk.

 

WYMAGANE DOKUMENTY

  1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego wg załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. (Dz. U. z 2001r. Nr 156 poz.1817)

  2. Deklaracja o wysokości dochodów wg załącznika nr 2 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28.12.2001r. (Dz. U. z 2001r. Nr 156 poz. 1817)

  3. Ostatnie rozliczenie za energię elektryczną (fakturę VAT) w przypadku braku w lokalu mieszkalnym centralnego ogrzewania, centralnie ciepłej wody lub instalacji gazu przewodowego.

  4. Właściciel domu jednorodzinnego

    • zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzającego powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu

    • rachunki opłat za energię cieplną, wodę dostarczaną do lokalu, opłaty za odbiór nieczystości stałych i płynnych.

  5. Dokumenty potwierdzające wykazane dochody za trzy miesiące poprzedzające datę złożenia wniosku należy przedłożyć w momencie składania wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego:

    1. osoby pracujące zaświadczenie o dochodach wystawione przez pracodawcę, tj. przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu oraz o składkę emerytalną, rentową oraz chorobową,

    2. emeryci i renciści odcinki renty, osoby otrzymujące świadczenia na konto bankowe zaświadczenie z ZUS, w przypadku otrzymywania dodatkowych świadczeń np. dodatków pielęgnacyjnych, świadczeń pieniężnych, dodatków energetycznych, dodatków kompensacyjnych itp. aktualną decyzję ZUS, KRUS, WBE lub innego organu wypłacającego świadczenie, (kopie i oryginały do wglądu)

    3. osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy, zaświadczenie o wysokości otrzymanych świadczeń w tym składki na ubezpieczenie zdrowotne,

    4. osoby pobierające świadczenia rodzinne zaświadczenie lub decyzje o rodzaju i wysokości otrzymanych świadczeń, (kopie i oryginały do wglądu)

    5. studenci, zaświadczenie z uczelni o wysokości pobieranych stypendium bądź o ich nie pobieraniu,

    6. osoby pobierające świadczenia w postaci zasiłku stałego lub z tytułu rodziny zastępczej zaświadczenia o wysokości pobranych świadczeń lub aktualne decyzje o przyznanej pomocy (kopie i oryginały do wglądu),

    7. osoby otrzymujące alimenty oświadczenie o ich wysokości, wyrok zasądzający alimenty, zaświadczenie od komornika, decyzja przyznająca świadczenia z funduszu alimentacyjnego (kopie i oryginały do wglądu) itp.,

    8. dochody z tytułu prac dorywczych, pomocy rodziny lub innych nieudokumentowanych źródeł oświadczenie członka gospodarstwa domowego.

  6. Dowód tożsamości (w momencie składania wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz odbioru decyzji).

  7. Osoby niepełnosprawne wymagające zamieszkiwania w oddzielnym pokoju lub poruszające się na wózku orzeczenie powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.